Djuren

Jag har ju skaffat mig ett par djur.
Först ut var Afrikanska dvärggetter.
Jag hämtade Emil och Ida i april, de var ca 4 månader då.

Här är Emil:



Och Ida:



Och så gav jag mig på att kläcka fram ankor.
Efter att de första 26 äggen gick åt h*lvete, så köpte jag in 20 ägg av Pekinganka.
De första tio utvecklades dåligt och föddes svaga och fel. Då kom vi på att det förmodligen varit för dålig ventilation i rummet där äggkläckningsmaskinen stod.
Så bättre ventilation och se! 5 ägg överlevde av de resterande 10 och kom ut normala!
Här är de första 3 av 4 pekingankor som föddes igår.



Ikväll kom den 5:e ällingen, och den sista.
Blev dock lite förvånad då det visade sig att det var en liten Myskanka i det ägget.
Hoppas kraken överlever, då hans gulsäck gick sönder innan han hann ut ur ägget.
Jag kollade in på hur det gick för honom (eller henne), och såg då att det rann ur ägget.
Tänkte att det fick bära eller brista så jag öppnade upp ägget.
Ungen hade släppt från ägget, men som sagt var hade gulsäcken gått sönder och kunde inte dras in.
Så jag klippte av den, och det blödde inget.
Gav den B och C-vitamin i vattenspruta och la den under värmelampa.
Och tro det eller ej, men den är pigg!
Så vi får se imorgon bitti om lillfisen lever.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

KATEGORIER



RSS 2.0