Örter, tvålar och salvor.

Jag har alltid varit fascinerad av örter och dess egenskaper. Dock har jag aldrig tillåtit mig att "blomma ut" i det intresset.
När jag började på Knopp här i Karlskoga, så fick mitt blomintresse fart.
Och i samma lokal hölls en fantatisk hudterapeut, Marie, som öppnade mina ögon om hudvård.
När jag slutade där, så träffade jag en av mammorna på dagis.
Vi bestämde oss för att träffas över en kopp kaffe, och låta våra barn leka.
Hon hade samma intresse för örter som jag.
Sen var det igång.

Vi har gjort naturtvålar. Inget panduroskit nu, utan naturtvålar.
Med oliv, eller rapsolja. Kokosfett (kallpressad of course) och kaustiksoda.
Våra pannrum är fulla av tvålar på mognad :)
Vi har tillsatt socker i en del, för att få ännu mer härligt lödder. Och havregryn i en, för en peelingeffekt.
Här är min hög:



(Fläckarna ni ser är rost ifrån plåten de låg på när de torkade. De är ju frätande till en början pga kaustiksodan, men det försvinner allteftersom de torkar.)

Jag försöker att lära mig om naturmedicin, då vi bor i en skog där vi har otroligt mycket örter.
Så jag var ute och plockade massor med Styvmorsviol, och la på tork.
När jag fick ont i halsen, gjorde jag ett te på timjan och viol.
Båda örterna verkar slemlösande och bakteridödande, främst vid halsinfektioner.
Jag ska vara ärlig, det var väl inte det godaste jag druckit, men jag tror det hjälpte.
Om inte annat så hjälpte det för att hemgjort är skönast för samvetet :)



Den lilla burken är mitt läppbalsam på omsmältning; såhär blev det sen;



Väldigt gott och mjukt. Härlig doft av kokos och mörk choklad.
Både kokos och choklad är mjukgörande.
Detta innehåller olivolja som vegetabilisk bas, men jag ska även göra en med mandelolja.
Ca 25 % av oss människor blir torra av oliv, och då är det skönt med ett alternativ.

För att kunna göra salvor med olika egenskaper behöver man örtoljor.
Jag gör mina egna istället för att köpa.
Det blir billigare, och jag använder mina örter runtomkring mig.
Hittills har jag gjort maskrosolja, morotsolja och på "lagring" står nu lavendelolja och ringblomsolja.
De står i mitt köksfönster där jag har eftermiddagssol. Då blir de underbara!




Vi bor lyxigt.
Vi har en stor naturdamm på tomten. Där kommer ankorna bada sen.
Vi människor får gå ca 600 meter till en liten badplats. Går vi längre kommer vi till ett par klippor, där man nästan alltid är själv.
Där kan man lyxa till det på kvällen.
Finns det nåt bättre än att åka upp, skitig och svettig, och hoppa i iskallt vatten?
Jag är badkruka nr.1. Det ska inte hymlas med.
Men en kväll när jag var själv hemma, och hade jobbat ute hela dagen; då åkte jag upp dit.
Med mig hade jag min sockerscrub ( I love sockerscrub!) och schampoo.
I kvällssolen och på varma klippor tvättade jag mig i kallt insjövatten.
Man blir nästan religös såna kvällar :)

Min sockerscrub innehåller massa gott; kärnmandelolja, vitt socker, muscovadosocker, mustiga kryddor och rosenblad.
Lovley!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

KATEGORIER



RSS 2.0